Voormalig boswachtershuis De Fonteyn krijgt dakisolatie van gras

Het Regionaal Landschap Dijleland isoleert het dak van hun toekomstige streekhuis Huize Dijleland in Heverleebos met isolatiematten op basis van gras. Die matten zijn een innovatief product ontwikkeld in het kader van het Europese project GrasGoed. Dat project, waarin het Agentschap voor Natuur en Bos en Natuurpunt partner zijn, onderzoekt hoe van grasmaaisel uit natuurgebieden hoogwaardige producten kunnen gemaakt worden. De isolatiematten voldoen aan alle kwaliteitseisen die gelden in de bouwsector. Op maandag 14 januari om 10 uur vindt een werfbezoek aan Huize Dijleland plaats.

In de winter van 2018 gaf het Agentschap voor Natuur en Bos het boswachterhuis De Fonteyn, in het Heverleebos in Oud-Heverlee, in concessie aan Regionaal Landschap Dijleland. Het Regionaal Landschap zal de woning en aanpalende schuur grondig renoveren en dan inrichten als streekhuis met kantoren, een infopunt en vergaderlocaties. Het streekhuis kreeg de naam Huize Dijleland.

Opmerkelijk is dat het Regionaal Landschap Dijleland ervoor kiest om het dak te isoleren met isolatiematten op basis van gras. Dat is een innovatief product dat uitgewerkt wordt in het kader van het Europese Interregproject GrasGoed. Binnen GrasGoed onderzoeken het Agentschap voor Natuur en Bos en Natuurpunt samen met natuurbeheerders, bedrijven en kennisinstellingen uit Vlaanderen en Nederland hoe van grasmaaisel uit natuurgebieden hoogwaardige producten kunnen gemaakt worden.

De producenten van de isolatiematten zijn het Nederlandse bedrijf Newfoss en het Zwitserse bedrijf Gramitherm. Zij maakten de matten van het grasmaaisel dat vrijkwam bij het beheer van de natuurgebieden van ANB en Natuurpunt. “Na een wasbeurt wordt het maaisel met superscherpe messen fijngesneden in stukjes van enkele centimeters groot. Via een biologisch proces kunnen de vezels gescheiden worden van de inhoudsstoffen zoals suikers, eiwitten en mineralen. Het zijn de vezels die gebruikt worden voor de isolatiematten. De isolerende platen bestaan voor minstens 75% uit grasvezels, zegt Willy Verbeke, expert graslandbeheer en biomassa bij Natuurinvest, de investeringstak van het Agentschap voor Natuur en Bos.

“Isolatiematten op basis van maaisel uit natuurgebieden zijn een duurzaam alternatief voor bestaande minerale isolatiematten”, voegt Willy Verbeke er nog aan toe. “De platen hebben een lambda isolatiewaarde van 0.04, zijn brandvertragend en voldoen aan alle eisen die gelden in de bouwsector”, aldus Verbeke. Een bijkomend én een groot voordeel is dat de matten aangenaam zijn om mee te werken. Toch is slechts 5% van alle isolatiemateriaal op de markt biobased.

Praktisch

Op maandag 14 januari bent u tussen 10u en 12u uitgenodigd voor een werfbezoek aan Huize Dijleland o.l.v. Jan Verroken van Regionaal Landschap Dijleland en een woordje uitleg over Gramitherm en grasisolatie door bedrijfsleider Christian Roggeman.

Plaats van afspraak:
Agentschap voor Natuur en Bos