Trouwe klanten voor kwaliteitsvolle stammen op tweede Vlaams Houtpark

Natuur en Bos van de Vlaamse Overheid organiseerde dit jaar voor de tweede keer een Vlaams Houtpark in het Meerdaalwoud te Oud-Heverlee. Tussen 20 januari en 20 februari konden kandidaat-kopers om en bij de 220 liggende stammen of stamstukken (547m³) bezichtigen van de beste houtkwaliteit die de verschillende Vlaamse bossen, beheerd door Natuur en Bos, te bieden hebben. Op 20 februari werden de stammen verkocht aan de hoogste bieders. Alle stammen werden verkocht aan voornamelijk lokale zagerijen en parketfabrikanten voor een totaalprijs van 152.862,60 euro. 85% van de stammen waren FSC-gecertificeerd en ca 70% van de stammen zal voor verwerking in België en de buurlanden blijven.

Houtpark?

Sinds vorig jaar organiseert Natuur en Bos het Vlaams Houtpark. Hiermee wil het lokale houtverwerkers de mogelijkheid geven om kwaliteitsvolle stammen per stuk aan te kopen. In tegenstelling tot een traditionele verkoop op stam, liggen de stammen verzameld op een houtpark. De kopers hoeven de stammen dan niet meer zelf uit het bos te halen, maar moeten ze na aankoop enkel nog transporteren. Alle stammen zijn verkregen door windworp of ecologisch verantwoord bosbeheer. In dat kader worden bomen gekapt om het bos biodivers, toegankelijk en veilig te houden.

Een houtpark komt tegemoet aan een groot probleem bij klassieke houtverkopen op stam: dat de beste en mooiste stammen vaak samen zitten in één lot met minder mooie stammen. Het gevolg is dat kwaliteitshout op die manier vaak onvoldoende gewaardeerd wordt qua prijs en toepassing. De loten zijn vaak ook te groot om lokale houtverwerkers aan te spreken, met lokale houttekorten tot gevolg. Met dit initiatief betrachten we meer lokale houtverwerking. Korte keten, dus. We volgen hiermee trouwens het voorbeeld van verschillende buurlanden.

Hout als grondstof

Hout is een belangrijke, duurzame en hoogwaardige grondstof, die we allemaal gebruiken. Hout afkomstig uit duurzaam beheerde bossen kan perfect een blijvende ecologische meerwaarde bieden. Denk aan toepassingen als bouwstructuur, meubels, vloeren, trappen… De opgeslagen CO2 blijft op die manier nog vele jaren in het hout bewaard. Om een voorbeeld te geven: er werden van bepaalde verkochte stammen op het houtpark vorig jaar prachtige massieve houten tafelbladen gemaakt. Het traject dat dit hout aflegde bedroeg van standplaats van de boom tot houtpark tot nadien houtverwerkingsbedrijf slechts 200 kilometer. Dat maakt dat het op het houtpark verkochte hout echt een ecologische meerwaarde heeft.

Mooie prijzen, mooie verhalen

Ook dit jaar was de verkoop een succes, zowel qua opbrengst als qua bestemming van het hout. 26 bedrijven dienden een bod in waarvan er 22 effectief één of meer loten kochten. Onder hen 8 bedrijven die ook vorig jaar een stam kochten.  De stammen vonden hun weg naar lokale rondhouthandelaars, zagerijen, parketfabrikanten, makers van houten gevelbekleding en fineerbedrijven. Voor het eerst ook twee echte nichespelers onder de kopers: een Nederlandse bouwer/restaurateur van (wind)molens en een beeldhouwer van houtsculpturen.

Elke houtsoort z’n prijs

De gemiddelde prijs bedroeg 280 euro/m³. Dat is 21% hoger dan in 2019. De inlandse eik was zonder discussie de duurste houtsoort met 865 euro/m³ als hoogste prijs. Andere houtsoorten die het vermelden waard zijn, zijn de Amerikaanse eik en beuk. 50m³ van de betere Amerikaanse eik werd verkocht aan een Nederlands bedrijf dat de houtsoort verduurzaamt tot houten gevelbekleding. Enkele beukenstammen werden aan mooie prijzen (190 euro/m³ en 270 euro/m³) verkocht aan een Duits fineerbedrijf dat er mogelijk designkeukens mee zal maken.

In de Vlaamse bossen worden bomen gekapt om de biodiversiteit, veiligheid en belevingskwaliteit van het bos te behouden of te verbeteren. Dat kwaliteitshout aan goede prijzen verkocht kan worden, is een mooie bonus. De totale opbrengst bedroeg 152.862,60 euro en wordt geïnvesteerd in projecten die de beleving en kwaliteit van de natuur vergroten.

Jelle De Wilde

Communicatieverantwoordelijke Natuur en Bos