Opnieuw werken gestart om het erfgoed in het Vloethemveld te bewaren

Deze week zijn in het natuurgebied het Vloethemveld, gelegen in Zedelgem en Jabbeke, opnieuw werken gestart om het erfgoed duurzaam te bewaren. Zowel de ‘barakkenstraat’ als de andere barakken in het Kamp Vloethemveld worden aangepakt, samen met de barak in het stiltegebied waarin muurschilderingen bewaard zijn gebleven. Ook een wachthuisje krijgt een opknapbeurt. De werken zullen ongeveer tegen eind 2019 afgerond zijn.

Om de toekomst van de gebouwen veilig te stellen, worden de daken vernieuwd en worden gevels, beton, metalen schrijnwerk en schuifpoorten hersteld. De werken gebeuren volgens de aanbevelingen van de experten van Monumentenwacht vzw en worden uitgevoerd door BABO Bouw & Interieur NV. De werken kosten 544.413,58 euro inclusief btw. Natuur en Bos werkt voor het erfgoedbeheer samen met Het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid, dat de werken coördineert.

In 2018 startte Natuur en Bos met het grootschalige erfgoedbeheer in het Vloethemveld. Ondertussen is de renovatie van het onthaalgebouw afgerond. Ook de gebouwen die zullen worden gebruikt als beheerloodsen zijn klaar, net als de luifel voor drie kunstwerken van de krijgsgevangenen van 1945-1946. Verder kreeg de barakkenstraat al een eerste onderhoudsbeurt.

Samenwerken aan natuur en erfgoed in het Vloethemveld – een gezamenlijke droom
Het Vloethemveld is een uniek natuurgebied van ongeveer 330 hectare met een verborgen verleden, waarin we zowel de Europese topnatuur als het erfgoed willen bewaren. In 2019 ondertekenden Natuur en Bos en de gemeenten Zedelgem en Jabbeke en de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) een samenwerkingsovereenkomst. De overeenkomst vormt het kader voor de publiekswerking en het onthaal van het volledige Vloethemveld, de exploitatie van het Kamp Vloethemveld en ’t Kamphuis, alsook de gidsenwerking. Ook het beheer van het erfgoed staat daarin centraal. Aan de overeenkomst is een investeringsprogramma van zo'n 5 miljoen euro gekoppeld tussen nu en 2028.