Natuurinvest zoekt uitbater ecovriendelijk eethuis in Zoniënwoud

Natuurinvest zoekt in opdracht van het Agentschap voor Natuur en Bos een uitbater voor een ecovriendelijk eethuis aan het kasteel van Groenendaal in Hoeilaart. Het eethuis ligt in het Zoniënwoud en is een perfecte uitvalbasis of rustpunt om deze groene long rond Brussel te verkennen. Geïnteresseerden kunnen tot 28 juni hun projectvoorstel indienen. De opening is nog deze zomer gepland.

Inspirerende uitstraling

De uitbater kan dit volledig gerenoveerde eethuis zelf een verantwoorde invulling geven. Het concept moet wel rekening houden met de natuurlijke omgeving en voor de klanten inspirerend werken. Zo moet de aandacht gaan naar ecologisch verantwoorde maaltijden, afvalreductie en energieverbruik. Het aanbod moet inspelen op de verschillende tempo’s van de bezoekers (rustige wandelaars, mountainbikers, lunchbezoekers van omliggende kantoren,…) en op hun wijzigende behoeften doorheen de dag.  Het concept biedt ook ruimte voor randactiviteiten (smulwandelingen, kookateliers, sportief trefpunt, fietsverhuur, leesclubs,…).

Publieke vergader- en opleidingsruimtes

De uitbater van het eethuis kan ook de vergader- en opleidingsruimtes van het kasteel van Groenendaal opnemen in de uitbating. In dit kasteel is het opleidingscentrum van inverde gehuisvest, marktleider in Vlaanderen voor iedereen met interesse in natuurbeheer. Omdat de vergaderzalen ideaal in het groen liggen én nabij Brussel, is er een duidelijke vraag om de ruimtes open te stellen voor publiek gebruik (vergaderlocatie, tentoonstellingsruimte, recepties en ontbijten,..).

‘Must see’

Het Zoniënwoud van 5.000 hectare zit diep in het DNA van Brussel als groene Europese hoofdstad. De mix van natuur en erfgoed maakt het tot een ‘must see’ voor elke toerist. De recente UNESCO-erkenning als enige natuurlijk werelderfgoed bevestigt die internationale allure. Zo’n twee miljoen mensen bezoeken jaarlijks het woud. Het biedt een ruim netwerk aan wandel,- fiets,- en ruiterpaden. Het ANB ontwikkelt al geruime tijd de ecologische en toeristische troeven van het Zoniënwoud vanuit onder meer de toegangspoort Groenendaal.

Meer info

Natuurinvest stelt het pand ter beschikking via een concessie van openbaar domein voor een periode van 15 jaar. Kandidaat-concessionarissen kunnen uiterlijk donderdag 28 juni 2018 hun interesse kenbaar maken bij projectcoördinator Jacinte Monsieur, [email protected], gsm 0473/859714. Een bezoekersmoment is mogelijk na afspraak.

Je vindt hier meer info en fotomateriaal