Kooien zorgen voor herstel van waterplanten in de Kraenepoel

De laatste jaren verminderden of verdwenen een aantal soorten waterplanten in de Kraenepoel. Deze planten verdwijnen door de aanwezigheid van watervogels zoals ganzen en eenden die deze beschouwen als een delicatesse. Om de kansen voor de waterplanten in de vijver te verhogen, werden de voorbije weken 9 kooien gemaakt. Deze kooien werden over de planten heen gezet en zorgen ervoor dat watervogels deze planten niet meer kunnen opeten. Op die manier krijgen de waterplanten meer kansen om zich te vestigen en kan onderzocht worden of een aantal waterplanten, zich opnieuw kunnen vestigen en/of uitbreiden in de Kraenepoel.

Hogere biodiversiteit in de vijver

De Kraenepoel is de laatste van tientallen veldvijvers waarmee in de middeleeuwen het Bulskampveld, het uitgestrekte heideveld van Aalter tot Brugge, bezaaid was. Niet alleen om zijn cultuurhistorische waarde is deze vijver belangrijk, maar ook omdat er uitzonderlijke natuur aanwezig is. Via een aangepast beheer wordt hier gewerkt aan Europese topnatuur. Dankzij het beheer zal er op termijn een structuurrijkere vegetatie ontstaan met waardevolle plantensoorten. Zo verhoogt de biodiversiteit in de vijver. Huidige onderzoek van de vijver toont aan dat we hier nog een behoorlijke weg te gaan hebben.

De plaatsing van de kooien gebeurde in samenwerking met de Vlaamse Landmaatschappij en de beheerders van de vijver (gemeentebestuur Aalter en het Agentschap voor Natuur en Bos voor de zuidelijke helft en met een privé-eigenaar voor de noordelijke helft).

natuurbeheer
Gemeentebestuur Aalter cel Wegen en domeinen
Klaar Meulebrouck Regiobeheerder Zandig Vlaanderen
Gemeentebestuur Aalter cel Wegen en domeinen
Klaar Meulebrouck Regiobeheerder Zandig Vlaanderen
Over Natuur en Bos

Natuur en Bos van de Vlaamse overheid, werkt elke dag aan het behoud, de bescherming en de ontwikkeling van natuurgebieden, bossen en parken.

Onder het motto ‘Meer, beter en samen', werkt Natuur en Bos samen met veel verschillende partners en creëert zo een groter draagvlak voor natuur. De deur staat open voor iedereen: van een grote multinational die bomen wil planten tot een lokale jeugdbeweging die in een stukje natuur wil kamperen.

Natuur en Bos is de grootste groenbezitter in Vlaanderen. Het beheert 42.300 hectare eigen bossen, natuurgebieden en domeinen. Aangezien Natuur en Bos ook anderen helpt bij het beheren van anderen hun domeinen, beheert Natuur en Bos in totaal zo'n 80.000 hectare bos of natuurgebied.